Birçok müzik türünde olduğu gibi, çok
köklü bir geçmişe sahip olan Geleneksel Türk Müziği’nde de çeşitli müzik
biçimleri bulunmaktadır. Sözlü eserlerin yanı sıra çalgılar için de eserler
yazılmıştır.
Geleneksel Türk Müziği’nde yazılan
eserler din dışı ve dini olmak üzere iki grupta
toplanabilir.
DİN DIŞI MÜZİKLER
- Klâsik Müzik
*Fasıl Müziği
Klasik Türk
Musikisi’nin sözlü ve sözsüz eserlerinin belirli bir düzen içerisinde icra
edilmesine fasıl denir. Fasıl, Klasik
Türk Musikisi’nin çeşitli bölümlerinin bir sıra içinde seslendirildiği türdür.
Fasıl musikisine taksimle başlanır, peşrev ve şarkı ile devam edilir. Saz
semaîsi ile de bitirilir. Fasıl musikisini söyleyene
hanende, çalana sazende denir. Bunların oluşturduğu topluluğa da fasıl heyeti denir.
Bir
fasılda, tümü de aynı makamdan olmak üzere, sırayla şu türlerin birkaçından
yapıtlar seslendirilir: Kâr (varsa), birinci ve ikinci beste, ağır semai,
ağırdan yürük tempoya doğru sıralanan ve birbirlerine aranağmelerle
bağlanabilen birçok şarkı, yürük semai, saz semaisi ya da oyun havası. Başta
peşrev, arada da taksimler yer alabilir.
Din dışı müzikler, sözlü eserler ve
sözsüz eserler (çalgı-enstrümantal)
olmak üzere iki grupta toplanabilir. Sözlü eserlerin (şarkı, kâr, beste, semai,
nakış, gazel) her birinde genellikle aşk, sevgi, ayrılık, özlem, övgü ve doğa
ile ilgili konular işlenir.
1.Sözlü Eserler
Şarkı
Dört veya daha fazla mısralı
güftelerin 2/4 ,3/4,4/4,5/8,6/8,7/8, ve 8/8’lik gibi küçük usullerle
bestelenmiş örneklerine şarkı denir.
Dört mısralık güftelerden meydana
gelen şarkıların biçimi şöyledir;
Birinci hane
(birinci mısra) : Zemin A
İkinci
hane(ikinci mısra) :
Nakarat B
Üçüncü hane
(üçüncü mısra) : Meyan C
Dördüncü
hane (dördüncü mısra) : Nakarat B
Birinci hane zemin bölümüdür ve
makamın dizi özelliğini gösterir. İkinci hane nakarat bölümüdür ve bu bölümde
ilgili makamlara geçki yapılarak aynı makama dönülür. Üçüncü hane meyan
bölümüdür. Bu bölümde genellikle aynı makamın ince seslerinde dolaşılır ve
geçki yapılır. Dördüncü hane ikinci hane gibi nakarat bölümüdür.
Şarkıların sonunda aranağme denilen
bir çalgı bölümü vardır. Eğer şarkının sözlerinin ikinci kıtası söylenecekse
ara nağmeden sonra bu ikinci kıtaya geçilir.
Şarkı,
Geleneksel Türk Müziği’nde en çok bestelenen müzik biçimidir. Bir diğer
özelliği de değişik konuları da işlemesidir.
Kâr
Geleneksel Türk Müziği’nde
bestecilerin ustalıklarını gösterdikleri bir müzik biçimidir. Her makamda ve
çeşitli usullerle bestelenmişlerdir. Kârlar; uzunluk, kısalık ve yapısal
özelliklerine göre kar-ı natık ve kar-ı nev gibi isimler alır.
http://www.youtube.com/watch?v=S_3g9kmn5nc
Beste
Dört mısralı güftelerin 16/8, 16/4, 18/4,
20/4 lük gibi büyük usullerle bestelenmiş müzik biçimine beste denir.
Dört mısralık güftelerden meydana
gelen bestelerin biçimi şöyledir ;
Birinci hane
(birinci mısra) : Zemin A
İkinci
hane(ikinci mısra) :
Nakarat B
Üçüncü hane
(üçüncü mısra) : Meyan C
Dördüncü
hane (dördüncü mısra) : Zemin A
Her mısranın sonunda bir terennüm
bölümü bulunmaktadır. Beste biçimindeki eserlerde mısra sonlarına eklenen
anlamlı ya da anlamsız ezgili kelimelere veya hecelere terennüm denir.
Semai
Geleneksel
Türk Müziği’nde ses ve çalgı için bestelenen ve genellikle bestelendikleri
usulün adıyla anılan müzik eserlerine semai
denir. Hane ve terennüm bölümleriyle besteye benzerler. Ağır semai
(10/8’lik) ve yürük semai (6/8’lik,6/4’lük) gibi çeşitleri bulunmaktadır.
http://www.youtube.com/watch?v=GrTgrt8Ofts
http://www.youtube.com/watch?v=GrTgrt8Ofts
Nakış
Beste ve
semailerin iki haneli olanlarına nakış
denir. Bu müzik eserleri terennümlerle süslendiği için nakış adını almışlardır.
Nakışlar bestelendikleri usulün adıyla anılır.
http://www.youtube.com/watch?v=E4wYOFW_l2s
http://www.izlesene.com/video/tugrul-karatas-rast-nakis-abdulkadir-meragi/6750628
http://www.izlesene.com/video/tugrul-karatas-rast-nakis-abdulkadir-meragi/6750628
Gazel
Geleneksel
Türk Müziği’nde belli bir kurala bağlı olmadan bir kişi tarafından herhangi bir
makamda sesle yapılan icraya gazel
denir. Gazeller önceden hazırlık yapılmaksızın icracı tarafından irticalen (doğaçlama)
söylenir. Gazeller usulsüz müzik eserleridir.
https://www.facebook.com/video/video.php?v=10150210482718274
http://www.youtube.com/watch?v=9FoozYTy4Rk
https://www.facebook.com/video/video.php?v=10150210482718274
http://www.youtube.com/watch?v=9FoozYTy4Rk
Köçekçe
Genellikle
art arda çalınıp söylenen hareketli şarkı ve türkülerin uzun ara nağmelerle
birbirine bağlanmasından meydana gelen ve aynı zamanda çengi ve köçek
gruplarının oyun oynamaları için düzenlenmiş bir müzik türüdür. Hareketli
usullerde bestelenen köçekçelerde şarkı ve türküler genellikle kendi yapıları
ile kullanılmıştır.
(not:
videonun başındaki ud taksimi de taksim konusunda örnek olarak gösterilebilir.)
B. Askerî Müzik
*Mehter Müziği
Orta Asya
Türklerinin başlatmış olduğu ve daha sonra diğer Türk devletlerinde de
değişerek devam eden askeri (ordu müziği) müzik türüdür. “En ulu, en
büyük” gibi anlamları olan mihter kelimesinden gelen mehter, Türk Askeri
Müziği’nin adıdır. Mehter; Osmanlı Devletinde ordunun moralini yükseltmek ve
savaşa giden askerlerin milli duygularını canlandırmak coşturmak için kurulan
müzik topluluğunun adıdır. Mehter topluluğunda sözlü ve sözsüz eserler, vurmalı
ve nefesli Türk Çalgıları kullanılarak seslendirilir. Sözler; kahramanlık,
yiğitlik gibi duyguları coşturan ve insanda heyecan uyandıran anlamlar taşır.
2- Sözsüz Eserler (Çalgı-Enstrümantal
Eserler)
Peşrev
Geleneksel
Türk Müziği’nde çalgı için yazılmış en büyük müzik eserlerine peşrev denir. Peşrev, sözlü
eserlerden önce çalınır ve bestelendiği makamın adıyla anılır. Genel olarak
dört hanelidir. İkinci hane teslim hanesidir ve her bölümden sonra çalınır.
Taksim
Geleneksel Türk
Müziği’nde tek çalgı tarafından söz ve usulden bağımsız olarak içten geldiği
gibi yapılan icraya taksim
denir. Bir başka deyişle bir çalgının makamlarının ses dizilerinde dolaşmasına
denir. Usul ve biçim bakımından bağımsız olmakla birlikte yer yer usullü de
yapılabilir. Taksim, bir makama bağımlı olarak yapılır. Taksimler eserlerin
icrasına geçmeden önce genellikle dinleyenleri, koristleri ya da solisti
çalınacak makamın seyrine alıştırmak için yapılır.
http://www.izlesene.com/video/aziz-turk-sanat-muzigi-grubu-hicaz-keman-taksimi/5731871
http://www.zapkolik.com/video/bin-yilin-mirasi-turk-muzigi-ud-taksimi-738450
http://www.youtube.com/watch?v=Ned-a_2oFE8&list=PLE619F61C2694F546
http://www.youtube.com/watch?v=Ned-a_2oFE8&list=PLE619F61C2694F546
Saz Semaisi
Türk
Müziğinin büyük çalgı eserlerinden birisidir. Saz semaisi de peşrev gibi dört
haneden meydan gelir ve her hanenin sonunda teslim bölümü tekrarlanır.
Genellikle aksak semai usulünde bestelenir. Saz semaisi Geleneksel Türk
Müziği’nin sanat değeri yüksek beste türlerindendir. Saz semaileri en çok
bestelenen müzik eserlerindendir.
http://www.youtube.com/watch?v=_Fm_GXdqal8
http://www.youtube.com/watch?v=_Fm_GXdqal8
Tasvir
Doğadaki
belli olayları veya bazı duyguları anlatmak için bestelenen serbest yapılı bir
müzik eseridir. Herhangi bir duyguyu, manzarayı, olayı veya düşünceyi ifade
etmeye çalışan bir çalgı müziğidir.
Medhal
Genellikle
birçok eserden oluşan bir müzik programına başlanmadan önce çalgılarla çalınan usullü,
hanesiz ve teslimsiz müzik eseridir. Methal, peşrev yerine giriş veya başlangıç
müziği olarak kullanılır.
Longa
Türk
Müziğinde çalgı müziği türlerinden biridir. Romen müziğinden esinlenerek
geliştirilen longa bir çeşit oyun havasıdır. Yapı bakımından peşreve
benzer. Genellikle dört haneli olup ikinci hanesi teslim yerine geçer ve her
haneden sonra tekrarlanır. Çoğunlukla 2/4’lük nim sofyan usulü ile bestelenir.
http://www.youtube.com/watch?v=cJvULtRWlzE
http://www.youtube.com/watch?v=cJvULtRWlzE
Sirto
Longalar
gibi bestelenmiş fasıl sonlarında çalınan hareketli bir çalgı müziği eseridir.
Sirto, Yunan kökenli bir oyun müziği olmakla birlikte Türk müziği makamlarına
göre de bestelenmektedir. Sirtolarda longalar gibi dört haneden meydana gelir.
İkinci hane teslim hanesi gibi her hanenin sonunda tekrarlanır. Genellikle
2/4’lük nim sofyan usulünde ve her makamda bestelenmektedir.
http://www.youtube.com/watch?v=PUTSgIyCeXw
http://www.youtube.com/watch?v=_pk8ezQA7tE
http://www.youtube.com/watch?v=WnaLH_V1Nso
http://www.youtube.com/watch?v=_pk8ezQA7tE
http://www.youtube.com/watch?v=WnaLH_V1Nso
Ara Nağme
Sözlü
eserlerin bölümleri arasında bulunan bölümler arası geçiş yapmayı kolaylaştıran
çalgı müziklerine ara nağme
denir. Başka bir deyişle bir sözlü eserden diğerine geçerken arada yalnızca
çalgı veya çalgılarla yapılan bağlantı müziğidir. Aynı makamda bestelenmiş
sözlü müzik eserleri arasında ya da makamdan geçişte yer alır.
http://www.izlesene.com/video/melihat-gulses-ussak-aranagme/5747535
http://www.izlesene.com/video/melihat-gulses-ussak-aranagme/5747535
Oyun Havası
Genellikle
geleneksel oyunlara (danslara) eşlik etmek için çalınan ve insanlarda coşku uyandıran
hareketli ritmlere sahip çalgı müziği eseridir. Kısa ve çeşitli tekrarlarla
devam eder. Her makamda bestelenmiş oyun havası vardır. Yürük sofyan usulüyle
bestelenmiş oyun havaları Tamburi Cemil Beyin “Nikriz Longa” eseri bu müzik
biçimine örnek olarak gösterilebilir Geleneksel Türk Müziği’nde çiftetelli adı ile tanınır. Özellikle Geleneksel Türk Halk Müziğinde çok
sayıda oyun havası örnekleri bulunmaktadır. Zeybek, hora, bar, halay, horon,
köçekçe bunlardan bazılarıdır.
DİNİ MÜZİKLER
Dini müzik eserleri camilerde,
tekkelerde ve mescitlerde çalınır veya söylenirler. Dini müzikler cami müziği eserleri ve tasavvuf müziği eserleri olmak üzere
iki grupta toplanır. Cami müziği
eserlerinde çalgı (enstruman) kullanılmaz. Tasavvuf müziği eserlerinde
ise çalgı kullanılmaktadır.
1. Cami Müziği Eserleri :
Ezan
Namaz
vakitlerini bildirmek için okunan ezan cami müziğine ait bir dini müzik
eseridir. Usulsüzdür ve irticalen (doğaçlama) okunur. Genellikle ezan;
Saba (sabah
ezanı) ,
Rast (öğle
ezanı, Cuma iç ezanı) ,
Hicaz (ikindi
ezanı, Cuma iç ezanı),
Eviç, Irak,
Neva, Segah (akşam ezanı),
Isfahan ve Hüseyni(
salâ ) makamlarında okunmaktadır.
Sala
Müslümanlara
mübarek geceleri hatırlatmak ve onları Cuma ve bayram namazlarına davet etmek
için söylenen dini müzik eseridir. Salâ’nın sözleri Hz. Peygamberimizi tanıtan
ve ondan yardım isteyen kelimelerden meydana gelmiştir.
Tespih
Dini
gecelerde camilerde namazdan sonra Allah’a şükretmek ve O’nun yüceliğini
anlatmak için söylenen dini müzik eseridir.
Tekbir
Bayram
namazlarında mevlit içinde ve cenaze törenlerinde birlikte söylenen dini müzik
eseridir. Itrî tarafından bestelenen ırak makamındaki “Tekbir” en
ünlülerindendir.
Buhurizade Mustafa Itrî Efendinin segâh
makamındaki “Bayram Tekbiri” bu müzik biçimine örnek olarak gösterilebilir.
Senfonik yorumu için;
Salat u Selam
Ölümlerde,
cenaze namazında duyurulması için Peygamberimiz adına okunan dini müzik
eseridir. Her makamdan usulsüz ve irticalen okunur.
Senfonik yorumu için;
Miraciye
Hz.
Muhammed’in Mirac’a çıkışını anlatan ve özel günlerde okunan dini müzik eserleridir.
Usulsüz olarak bestelenmişlerdir. İki kişi tarafından sırasıyla segâh, müstear,
dügâh, neva, saba ve hüseyni makamlarında okunan altı bölümlü dini eserlerdir.
Her bölüm arasında ilahiler söylenir.
Mevlid
Hz. Muhammed’in
doğumunu ve hayatını anlatan, Süleyman Çelebi tarafından aruz vezni ile
yazılmış ve usulsüz bestelenmiş bir çeşit dini müzik eseridir. Mevlit; dügâh,
hüseyni, rast ve ırak makamlarında okunmakta ve dört bölümden oluşmaktadır.
Bölüm aralarında Kur’an, ilahi ve kasideler yer alır. Mevlit, günümüzde
Müslümanlarca kutsal sayılan “Kadir, Miraç, Regaip ve Berat” gecelerinde ya da
bir kimsenin ölümünden sonraki kırkıncı günde ve ölüm yıldönümlerinde camilerde
veya evlerde okutulur.
İlahi
Geleneksel
Türk Müziği’nde en yaygın olarak kullanılan ve her makamda çeşitli usullerde
bestelenen dini müzik eseridir. Yapı bakımından din dışı müzikteki şarkı
biçimine benzerler. Hem cami hem de tasavvuf müziğinde en çok kullanılan dini
müzik eseridir.
Senfonik İlahi için;
Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası - Solist: Fahri ÖNOĞLU - Uyan Ey Gözlerim
2.Tasavvuf Müziği
Eserleri
Ayin
Mevleviler
arasında sema yapılırken çalınıp söylenen en geniş kapsamlı bir çeşit müzik
eseridir. Ayinler, beste ve şarkılar gibi dört bölümden oluşur. Her bölümüne selâm
adı verilir. Ayinlerin sözleri çoğunlukla Mevlana’ya aittir.
Naat
Hz.
Muhammed’i öven ve O’ndan yardım dilemek amacıyla yazılmış şiirlerin bestelenmiş
halinde olan bir dini müzik eseridir. Yapı bakımından ilahilere benzer.
Durak
Ayin ve
zikir aralarında okunan bir ilahi müzik eseridir. Tek ya da koro halinde okunur
ve her makamda bestelenir.
Nefes
Bektaşi
şairleri tarafından yazılmış ve Bektaşi tekkelerinde okunmak üzere çeşitli makamlarda
2/4, 3/4, 4/4, 5/8, 6/8, 7/8 ve 8/8’lik gibi küçük usullerle bestelenmiş dini
müzik eserlerine nefes adı
verilir. Bektaşi tekkelerinde ayin sırasında bağlama eşliğinde nefes okunur.
Hz. Peygamber’in ve Hz. Ali’nin üstünlüklerini anlatan ve genellikle hece
ölçüsüyle yazılan şiirlerin bestelenmiş biçimleridir. Makam ve usul bakımından
ilahilere benzer.
***Geleneksel Türk Müziğinin Sınıflandırılması konusu, müzik öğretmeni Sn. Taner ŞEN tarafından hazırlanmıştır. Katkılarından dolayı teşekkür ediyorum.***