'' Cumhuriyet’in kurulduğu 1923 yılından sonra ulusalcı kültür ve eğitim politikalarının sonucunda birçok yetenekli müzisyen yurt dışına gönderilmiştir. Türk Müziğinin evrensel düzeye ulaşmasını amaçlayan bu hareketin içerisinde yer alan Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin, Ahmet Adnan Saygun, Hasan Ferit Alnar ve Necil Kazım Akses, daha sonra Türk Beşleri olarak anılırlar. Hepsinin ortak amaçları; Batı Müziği yapısı içinde Klasik Türk müziği ve Türk Halk Müziğinin renklerini kullanmaktır.
Türk Beşleri’yle aynı kuşakta olan besteciler, Türk Müziği
ses sistemi üzerine araştırmalar yaparak, geleneksel müziğimizin saf renklerini, ritmini, koro ve
orkestra yapıtlarında işlemişlerdir. Batı’daki çağdaşlarıyla birlikte yeni anlatım stillerini ve teknolojik gelişmelerin
müziğin anlatım diline katkılarını da kullanarak Türk motiflerinin evrensel müzikte yer almasında öncü
olmuşlardır.
Eserlerinde, Batı’nın çağdaş tekniklerini kullanarak
ülkemizin müzik yaşamına evrensel boyutlarda katkı sağlayan bestecilerimiz:
Ekrem Zeki Ün, Faik Canselen,
Mithat Fenmen, Kemal İlerici, Bülent Tarcan,
Sabahattin Kalender, Nedim Otyam, Nevit Kodallı, Necdet Levent, Ferit
Tüzün, Muammer Sun, Cenan Akın, Kemal Sünder, Yalçın Tura, Kemal Çağlar, Çetin Işıközlü, Sayram
Akdil, Okan Demiriş, Sarper Özsan, İstemihan Taviloğlu,Bülent Arel, İlhan Usmanbaş, Ertuğrul Oğuz Fırat, İlhan
Mimaroğlu, Cengiz Tanç, İlhan Baran, Ali DoğanSinangil, Turgut Aldemir, Ahmet Yürür, Necati Gedikli,
Turgay Erdener, Betin Güneş, Mehmet Aktuğ, Kamuranİnce, Perihan Önder Ridder, Sıdıka Özdil, Nihan Atlığ Atay,
Server Acim, Aydın Esen, Hasan Uçarsu, Mehmet Nemutlu, Ali Özkan Manav, Fazıl Say’dır.''
CEMAL REŞİT REY
''Cemal Reşit Rey, Türk Beşleri’nin en yaşlı üyesidir. Yurt
dışında eğitim görmüştür. Besteci ve piyanist olmasının yanında eğitimcilik ve
orkestra yöneticiliği yapmıştır.
İstanbul Belediyesi Darülelhan’a ( İlk Konservatuvar) Batı Müziği Bölümü açılmasına karar verdiğinde
ve hoca olarak Cemal Reşit Rey çağırıldığında, kendisi Paris
Konservatuvarı’ndan yeni mezundur. Batıda büyük bir kariyer O’nu beklemektedir
ancak O, İstanbul’a döner ve Türkiye’de klasik müziğin kuruluşuna öncülük eder.
. Eserlerinden bazıları: Cumhuriyet’in Onuncu Yıl Marşı,
Lüküs Hayat Opereti, Eski Bir İstanbul Türküsü Üzerine Çeşitlemeler , Enstantaneler''
'' Lüküs Hayat Opereti, 1933 yılında Cemal
Reşit Rey tarafından bestelenmiş bir operettir.
Operet, olayları gülünç ve toplumsal, siyasal yergi öğeleri
içererek anlatan müzikal sahne oyunudur.
İstanbul Şehir Tiyatroları'nın siparişi
üzerine yaratılan ve ilk defa cumhuriyetin 10. yıl kutlamalarının yapıldığı 1933 yılında
sahnelenen eser, 1946 yılına kadar büyük bir seyirci kitlesi
tarafından izlenmiştir. 1958'de
Zeki Alpan, 1962 yılında da Muammer Karaca tarafından tekrar sahneye konulmuş; 6 Mart 1985'te ise İstanbul Şehir
Tiyatroları'nda yeniden sahnelenmeye başlamış ve o tarihten günümüze aralıksız
sahnelenmiştir.
Oyunun yazarı, Ekrem Reşit Rey olarak bilinse de Şişli'de bir Apartıman şarkısının sözlerini Nazım Hikmet Ran'in yazdığı
sanılmaktadır.
Oyun, 1950 yılında Ömer Lütfi Akad tarafından Lüküs
Hayat adıyla filme
alınmıştır. 1973yılında da Haldun Dormen tarafından televizyon için yeniden
filme alınmıştır.''
AHMET ADNAN SAYGUN
'' Ahmet Adnan Saygun, 1928’de devlet bursuyla gittiği yurt
dışında eğitimini tamamlamıştır. Bestecilik, etnomüzikoloji ve eğitim
alanlarında Türk Müziğine olan katkılarıyla müzik tarihine geçmiştir. 1934
yılında ilk ulusal operamız olan ÖZSOY operasını bestelemiştir.
Eserlerinden bazıları: Kerem, Köroğlu ve Gılgamış operaları, Yunus Emre Oratoryosu, İnci’nin Kitabı adlı piyano eseri.
Eserlerinden bazıları: Kerem, Köroğlu ve Gılgamış operaları, Yunus Emre Oratoryosu, İnci’nin Kitabı adlı piyano eseri.
Yunus Emre Oratoryosu, Ahmet Adnan Saygun tarafından bestelenen ve Yunus
Emre şiirlerine dayanan Türkiye'nin ilk oratoryosudur.
Saygun'un 1942 yılında tamamladığı oratoryo,
dönemin Cumhurbaşkanı İsmet İnönü'nün
de desteğiyle ilk kez 1946 yılında sahnelendi. İngilizce, Fransızca, Almanca ve
Macarcaya çevrilen oratoryo, 1947′de Paris’te, 1958′de New York’ta Leopold
Stokowsky yönetiminde Birleşmiş Milletler’de, sonraki yıllarda Budapeşte,
Viyana, Bremen, Berlin, Vatikan ve Moskova’da yorumlandı.
2012 yılında ise 23 Nisan 2012 tarihinde New
York, 25 Nisan 2012 tarihinde Washington'da olmak üzere, TÜRKSOY Senfoni
Orkestrası ve 100 kişilik Jonathan Griffith Singers ile birlikte 55 yıl sonra
ilk defa Yunus Emre Oratoryosu Amerika Birleşik Devletlerinde sanatseverler ile
buluştu.''
ULVİ CEMAL ERKİN
''Ulvi Cemal Erkin, 1925 yılında kazandığı devlet bursuyla
yurt dışında eğitim almıştır. Birinci kuşak çağdaş Türk müziği bestecileri
arasında yer alan Erkin, opera dışında hemen bütün formlarda yapıtlar vermiş
verimli bir bestecidir. Besteci
ve piyanist olmasının yanında çeşitli kurumlarda öğretmenlik yapmıştır. Tüm
eserleri seslendirilmiş tek Türk bestecisidir.
Eserlerinden bazıları: Köçekçe Süiti,
Bülbül, Ayın On Dördü, Beş Damla adlı piyano eseri
Köçekçe Süiti, Ulvi Cemal Erkin'in 1942 yılında orkestra için yazdığı bir eserdir. Besteci, köçeklerin dans ettiği eğlencelerde çalınan müziklerden karcığar ve hicaz makamlarındaki bazı örnekleri derleyerek oluşturmuştur. Güçlü bir orkestrasyona sahip olan eser, bir çok melodinin kısa ara bağlantılar ile birbirine eklenmesinden oluşan özgür bir forma sahiptir. Orkestra renkleri ustaca kullanılmıştır ve çalgı teknikleri yazımı konusunda da oldukça başarılı bir eserdir. Ulusalcı akımın en iyi örneklerinden biri kabul edilir.
HASAN FERİT ALNAR
Hasan Ferit Alnar,
küçük yaşta kanun çalmaya başlamış ve iyi bir kanun yorumcusu olarak ün
yapmıştır.1927’de yurt dışına giderek eğitimini tamamlamıştır. Orkestra
yöneticiliği, müzik tarihi ve kompozisyon öğretmenliği yapmıştır. Ankara’da ilk
opera temsillerinin düzenlenmesine öncülük etmiştir. Geleneksel bir çalgı olan
kanun için yazdığı Kanun Konçertosu müzik tarihinde bir ilktir.
Eserlerinden bazıları: Kanun Konçertosu, Viyolonsel Konçertosu, On Saz Semaisi,
Prelüd ve İki Dans
Kanun Konçertosu, Ferit
Alnar'ın, üzerinde 10 yılı aşkın çalıştığı, Türk enstrümanı, kanun üzerine yazılmış
ilk konçertodur.
Ferid
Alnar'ın, tasarlanması 1946 yılına dayanan, bu günkü şekle ulaşması ise, 1958
de tamamlanan eseri, 1951 de ilk şekliyle, Viyana Radyosu'nda, Viyana
Senfonicileri Orkestrası eşliğinde de yayımlanmıştır. Geleneksel müzikten
etkilenip, halk müziğinden tınıları harmanlayarak, batı geleneği çerçevesinde
değerlendiren eser, Cumhuriyet sonrası dönemde başlayan arayışların da, önemli
bir belgesi niteliğindedir. Kendisi de, kanun sanatçısı olması, bu enstrümanı
batı formları içinde tanıtması bakımından önem kazanmaktadır. Kanun ile
yaylılar arasında bir aşk şarkısı olarak da adlandırabiliriz. Özellikle,
viyolonsel'in bu aşk da, önemli bir yeri bulunmaktadır.
NECİL KAZIM AKSES
Çağdaş Türk müziğinin kurucu ve öncü
kuşağı olan ve "Türk Beşleri" olarak tanınan grubun en genç üyesidir.
1926’da yurt dışına giderek
eğitimini tamamlamıştır.
Ankara Devlet Konservatuarı’nın
kurulmasında rol almış, 1948’de bu kurumun müdürlüğünü yapmış, iki kere Ankara
Devlet Opera ve Balesi müdürlüğü görevinde bulunmuştur.
Eserlerinden bazıları: Çiftetelli, Sesleniş, Ankara
Kalesi, Minyatürler, Bir
Divandan Gazel, 50.Yıl Marşı.
50. Yıl Marşı'nın yazarı Bekir Sıtkı Erdoğan'dır. Cumhuriyetimizin 50. Yılı için düzenlenen güfte yarışmasına yazdığı beş kıtalık şiirle katılan Bekir Sıtkı Erdoğan yarışmayı kazanmış ve beş kıta iki satırlık nakaratlardan meydana gelen 50. Yıl Marşı, Necil Kazım Akses tarafından bestelenerek bütün yurda yayılmıştır.
Sunumlar, müzik dersi müfredatında yer alan ''Türk Beşleri'' konusu için, müzik dersi ders materyali olarak hazırlanmışlardır.
KAYNAKLAR:
-http://www.meb.gov.tr/Ders_Kitaplari/2012/OrtaOgretim/Devlet/GuzelSanatlar_SporLis/BatiMuzigiTarihi_11.pdf
- https://tr.wikipedia.org/wiki/Ana_Sayfa
- https://www.youtube.com/watch?v=uKLumdzZj14
-https://www.youtube.com/watch?v=fNRzwc4YdWA
-https://www.youtube.com/watch?v=Wct024YxIzg
-https://www.youtube.com/watch?v=kkA5W0jEfeo
-https://www.youtube.com/watch?v=1D2QmoKwwfk
-https://www.youtube.com/watch?v=sfRQjhRUM_0
-https://www.youtube.com/watch?v=Lyj-7rNJrZQ
-https://www.youtube.com/watch?v=kgW9Q3x5mtc
-https://www.youtube.com/watch?v=FK-sYFpyi5E
- https://www.youtube.com/watch?v=uKLumdzZj14
-https://www.youtube.com/watch?v=fNRzwc4YdWA
-https://www.youtube.com/watch?v=Wct024YxIzg
-https://www.youtube.com/watch?v=kkA5W0jEfeo
-https://www.youtube.com/watch?v=1D2QmoKwwfk
-https://www.youtube.com/watch?v=sfRQjhRUM_0
-https://www.youtube.com/watch?v=Lyj-7rNJrZQ
-https://www.youtube.com/watch?v=kgW9Q3x5mtc
-https://www.youtube.com/watch?v=FK-sYFpyi5E
İyi :D
YanıtlaSilteşekkür ederim ödevim için çok yararlı oldu :-))
YanıtlaSil